שיתוף פעולה יוצא דופן: נחל השבעה שוקם על ידי ילדי שיבלי


פרויקט יוצא דופן שאליו חברו המשרד להגנת הסביבה, המועצה המקומית שיבלי-אום אל ג'נם, קרן שטחים פתוחים- רמ"י, קק"ל, רשות הטבע והגנים ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי: נחל השבעה (ואדי אל מידי) המוזנח- שוקם בהשקעה של כ- 4 מיליון שקל והפך לפנינת טבע, כאשר ילדי ותושבי שיבלי לקחו את האחריות על טיפוחו. האתר נפתח לציבור- בואו לבקר!

נחל השבעה (ואדי אל-מידי) שבגליל התחתון נוקה, שוקם, עבר הנגשה לנכים ונמצא בהמשך תהליכי פיתוח מקטעים נוספים- הכל הודות לשיתופי פעולה יוצאי דופן בין הרשויות למועצה ולתאגיד "מיאהקום"- תאגיד המים והביוב של כפרי הגליל התחתון. בשבוע שעבר (14.11) חנכו השותפים מקטע של כ- 1 ק"מ נוסף, אשר כלל ביצוע עבודות ניקיון והסדרת הנחל, שבילי הליכה, גישרון לחציית הנחל, פינות ישיבה ועוד. מדובר בנחל המהווה חלק בלתי נפרד מהמורשת של היישוב שיבלי ואשר בשנים האחרונות סבל מהזנחה קשה.

במסגרת העבודות, שהחלו ביוני 2018, הושק שלב א', מצומת עין זעטוטה לכיוון כדורי, בשיתוף רמ"י- קרן שטחים פתוחים וכאמור, בשבוע שעבר הושק שלב ב', לכיוון כביש מספר 65, במימון המשרד להגנת הסביבה (שלב ג' נמצא בתכנון). העלות הכוללת שהושקעה עד כה נאמדת בכ- 4 מיליון שקל. הנחל המוסדר, שאורכו הכולל יעמוד על כ- 3 ק"מ, נמצא תחת שטחי קק"ל אשר התגייסה אף היא לסייע בהסדרתו.
בתוך כך, בוצע ניקיון פסולות מהנחל (מעל 100 משאיות אשפה), שיקום הנחל והסדרתו- הרחבת הנחל, אדריכלות נופית, סיכרונים ומפלונים, תוך כדי שמירה על חתך ניקוזי של הנחל, על מנת לנתב את זרימת מי הגשמים למופע של נחל. כמו כן, בוצע לאורך הנחל שביל בטון מונגש לנכים ופינות ישיבה ופיקניק מונגשות. תכנון שלב א':" ליגמ פרויקטים סביבתיים". תכנון שלב ב': ערן געש- משרד "ערן געש אדריכלות נוף ותכנון סביבתי".

האירוע התקיים במעמד מוניר שיבלי, ראש מועצה מקומית שיבלי- אום אל גנם, ניצן פלג- ראש מועצה אזורית הגליל התחתון, עודד הלפרין- ראש מועצה אזורית כפר תבור, עובד יבין- מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, שאוקת שיבלי- מנכ"ל המועצה, דרור פבזנר- ממונה על שיקום נחלים באגף מים ונחלים המשרד להגנת הסביבה, מנהל אזור קק"ל -גיל עצמון והיערן האזורי של קק"ל- רועי הראל.
עוד נכחו באירוע ניר נעם חזיזה, מנהל אגף החינוך במועצה ומי שיזם את הפרויקט והוביל את חיבור מערכת החינוך אל הנחל, ג'אודאת שיבלי- מנהל בית הספר היסודי, אזהאר שיבלי- מנהלת מחלקת הנוער במועצה, ניהאד שיבלי – מנהלת מרכז הנוער, חאלדי עבדאל מאג'יד – הקבלן המבצע, ענת ברזילי- מהנדסת רשות הניקוז, גלבוע קמינסקי- מנהל הפרויקט ברשות הניקוז ושירי פירדמן- מנהלת חינוך, קהל וקהילה ברשות הניקוז.

מוניר שיבלי, ראש המועצה המקומית, אמר כי: "אנחנו חיים באזור יפה וחשיבות הנחל לתושבי שיבלי היא היסטורית ועכשווית. יש לי זיכרונות ילדות מהמקום הזה, שהפך לאזור מוזנח עם השנים. זוהי זכות להוביל שינוי תפיסתי ולהחזיר את הוואדי לידי התושבים והציבור. כעת חשוב לנו להמשיך לשמור על הנוף ולטפח אותו".

דרור פבזנר, אחראי שיקום נחלים במחוז צפון במשרד להגנת הסביבה: "שיקום נחל אל מידי (השבעה) נבחר כאחד מחמשת הפרויקטים לשיקום נחלים שהמשרד להגנת הסביבה מממן. השיקום בוצע באיכות גבוהה מאוד, וכיום הנחל מהווה מפגש לילדי ותושבי קהילת שבלי וכן לתושבי הישובים הסמוכים. המחויבות של תושבי שבלי היא לטפח ולשמור על הנחל כדי ליהנות ממנו לאורך זמן".
עובד יבין, מנכ"ל רשות הניקוז, אמר כי: "המשימה הגדולה של כולנו היא להחזיק את השטחים הפתוחים ולטפח אותם, כך שכל מקום יהיה נחל השבעה. ההצלחה שלנו היא לעמוד כאן בנחל ולשמוע את הילדים אומרים שהנחל הוא הפרויקט שלהם והם ישמרו עליו. נשמח שתמשיכו לפתוח לנו את הדלת לפרויקטים נוספים, שכולם יבינו שהשטחים הפתוחים הם החזית ולא החצר האחורית. אני מודה לכל הגורמים שלוקחים חלק בפרויקט, אותו אנו מיישמים בראיית ניהול אגני חדשנית- לפיה כל הפעילים במרחב שותפים לטיפוחו".

ילדי כיתות ו', שהשתתפו בשנה שעברה בתוכנית "שומרי הנחל", במימון המשרד להגנת הסביבה ובביצוע רשת הניקוז, ריגשו את המשתתפים, כאשר אמרו: "היה לנו מאוד כיף לעזור בשיקום הוואדי. אנחנו מתחייבים לשמור על הוואדי וגם להעביר מסר זה למשפחות שלנו".
במשרד להגנת הסביבה מסבירים כי זהו יוצא הדופן בפרויקט ובהצלחתו: "ההשקעה התקציבית בשיקום הנחלים היא רק ההתחלה, המשימה האמיתית היא לייצור שייכות קהילתית, שתבטיח את טיפוח הנחלים והשמירה עליהם ואת זה השגנו בשיתופי פעולה יוצאי דופן עם תושבי שיבלי ורשות הניקוז" במשרד הדגישו כי מדובר באחד מתוך 5 נחלים שמשקם המשרד להגנת הסביבה, בהשקעה של כ- 2 מיליון שקל.

יש לציין כי תלמידי בית הספר כדורי שבמועצה אזורית הגליל התחתון הוכשרו אף הם לטפח את הנחל במסגרת תוכנית "שומרי הנחל", המתקיימת בשיתוף המועצה, בית הספר רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי והמשרד להגנת הסביבה. עוד חברה לפרויקט, השכנה הצמודה- מועצה מקומית כפר תבור, כאשר שני ראשי הרשויות כאמור, נכחו בטקס חנוכת הנחל.
בתוך כך, חברה לפרויקט רשות הטבע והגנים (רט"ג), אשר מעבירה בשותפות עם רשות הניקוז כבר שנה שניה את תוכנית "שומרי הנחל וההר", המכשירה את המד"בים של שיבלי להדריך את הדור הצעיר ולפעול בעצמם לטיפוח הנחל והר תבור.

הנחיות הגעה לנחל השבעה
הכניסה דרך היישוב שיבלי, בכיכר הראשונה יש לנסוע ימינה. לאחר כמה מאות מטרים, לצידו של עמוד חשמל ישנו שלט "עין זאטוטא" – שם יש לנסוע ימינה ולרדת לוואדי עד לחניון הנחל. במשך החורף זורמים מי גשמים בנחל. ברשות הניקוז מדווחים כי אשתקד נמשכו הזרימות גם לאחר עונת החורף, בעקבות ריבוי המשקעים. לאורך הנחל מוקמו מיכלים ירוקים לפינוי אשפה, אנא הקפידו לאסוף את האשפה ולהשאיר אחריכם את הנחל נקי למען ילדי ותושבי שיבלי, המטיילים וכלל המבקרים מכל הארץ שפוקדים את המקום המשוקם.