ממשלת ישראל אישרה את הצעת המחליטים ההיסטורית לשיקום ופיתוח נהר הירדן הדרומי

נהר הירדן הדרומי קרדיט צילום רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי
את תוכנית האב לשיקום נהר הירדן וגיבוש הצעת המחליטים הובילו רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, מועצה אזורית עמק המעיינות ועיריית בית שאן, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה – אשר הביא אותה לאישור הממשלה

יום היסטורי בעמק: הממשלה אישרה היום (א') תוכנית היסטורית לשיקום ולפיתוח מורדות נהר הירדן הדרומי ולגיבוש תוכנית אקלים אזורית. תוכנית זו לשיקום הנהר ופיתוחו היא הרחבה ביותר שאושרה בעשורים האחרונים.
כזכור, בחודש ינואר השנה נפגשו יורם קרין יו"ר רשות הניקוז וראש המועצה האזורית עמק המעיינות, השרה להגנת הסביבה, הגב' תמר זנדברג ועובד יבין, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, לקידום הצעת מחליטים לשיקום נהר הירדן הדרומי, אשר מבוססת על תוכנית האב שהובילה רשות הניקוז יחד עם שותפים רבים בשנים האחרונות, ואשר מקודמת ע"י מינהלת שטחים פתוחים עמק המעיינות-בית שאן. בהמשך סיירה השרה במרחב ועמדה על ההזדמנויות הרבות הגלומות בו.
עם אישור ההצעה היום, אמר עובד יבין, מנכ"ל רשות הניקוז: "הצעת המחליטים היא בגדר הכרזה היסטורית והגשמת חזון תוכנית האב למרחב, שבו אנו רואים את הירדן, גבול בין לאומי זורם, הופך לאזור שוקק חיים. הדרך לשם הייתה ארוכה וכללה את הקמת המינהלת לשטחים פתוחים עמק המעיינות-בית שאן, וכבר היום אנחנו רואים בשטח את תחילת יישומה של תוכנית האב ותוכניות לשחרור המים, בשיתוף קק"ל, רמ"י, רשות המים ומשרדי הממשלה. מבחינתי החלטת הממשלה היא הצלחה אדירה של יישום הגישה הניהולית החדשנית שאנו מובילים לניהול אגני משתף, שבו כלל הגורמים הפועלים במרחב שותפים לניהולו ועתידו".
השרה להגנת הסביבה
יורם קרין, יו"ר רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי וראש המועצה האזורית עמק המעיינות, מסר כי: "ההצעה היא המשך ישיר לפעולות משותפות שרואות בשטחים הפתוחים, הנחלים והמעיינות כהזדמנות הן להחזיר לטבע את משאביו ולשמור עליו, והן לתת לקהילות משני צידי הנהר הזדמנויות מרובות תועלות ליצירת חיי חברה, מחקר, חקלאות, מסחר, תיירות ועוד, סביב גבול בין לאומי זורם".
ז'קי לוי, ראש עיריית בית שאן, מסר כי: "ההצעה ההיסטורית הנה בעלת פוטנציאל עצום להפיכת המרחב למרכז בינלאומי פעיל בכל תחומי החיים ובתוך כך, כבר היום אישרנו עם קק"ל תקציבים לקידום תוכניות לשחרור המים, כחלק מיישום תוכנית האב לירדן הדרומי. אני מאמין שבתוך כמה שנים האזור כולו יזכה לשגשוג משמעותי וקורא לממשלה לאשר את התקציבים הנדרשים ליישום ההצעה".

את ההחלטה הגישו ראש הממשלה ושר החוץ, יאיר לפיד; השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג; השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', שרת האנרגיה קרין אלהרר ורשות המים. בין היתר נכתב בהצעת המחליטים כי היא מובאת לאישור: "מתוך הכרה בחשיבותם של נהרות הארץ לסביבה, לחקלאות, לתיירות ולכלכלה, בכדי לשקם את נהר הירדן ולהפוך אותו לנהר חי, הזורם כל ימות השנה ובו מערכת אקולוגית בריאה בעלת מגוון ביולוגי עשיר, ובמטרה לפתח את הירדן כמוקד משיכה תיירותי, קהילתי וחברתי לציבור הרחב, לחזק שיתוף פעולה בינלאומי בין ישראל וירדן בסביבת הנהר ולאורכו, ליצור רצף שטחים פתוחים המשלב טבע וחקלאות בת קיימא עם תשתיות קולטות קהל ולשפר את המוכנות להתמודדות עם שינויי אקלים". קטע הירדן שיטופל במסגרת תכנית זו יכלול שני אזורים: "מורד הירדן" – מהכנרת ועד נהריים ו- "הירדן הדרומי" – מנהריים ועד נחל בזק" והוא כולל שיקום אקולוגי, שת"פ אזורי עם ממלכת ירדן, מסחר, כלכלה, תיירות, מרכז ידע, שחרור מים וטיהורם, ועוד.
השרה להגנת הסביבה
ראש הממשלה ושר החוץ, יאיר לפיד: "שיקום הירדן הדרומי הוא הזדמנות מיוחדת להמחשה כיצד שיתוף פעולה אזורי יכול לקדם את נושאי התיירות, הבריאות, המים והסביבה הישראלית והירדנית. ירדן נקי הוא ברכה אזורית ועולמית"
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "זוהי החלטת ממשלה היסטורית. בפעם הראשונה ממשלת ישראל מקבלת החלטה על שיקום הנהר המרכזי והחשוב ביותר בישראל, שמהווה גם מערכת אקולוגית עשירה, גם מוקד משיכה תיירותי, קהילתי וחברתי וגם מוקד לשיתוף פעולה אזורי ובין-לאומי. נהר הירדן חשוב לשלוש הדתות, ומתגוררות סביבו אוכלוסיות מגוונות. עשרות שנים הוא הוזנח, רוב מימיו נלקחו והוא הפך בפועל לתעלת ביוב. ההחלטה הזו מחזירה עטרה ליושנה, והיא תחילתו של תיקון. בעידן של משבר אקלים ומשבר אקולוגי מחריף, יש משנה חשיבות לשקם את נהר הירדן ולהחזיר אותו לטבע, לציבור ולמטיילים. אני מודה לראש הממשלה יאיר לפיד, לחברי השר עיסאווי פריג׳ ושאר השרים והמשרדים השותפים שהצטרפו להחלטה, שמהווה מפנה בהכרה הממשלתית בחשיבות הדרמטית של נהר הירדן על כל תפקידיו".

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג': "ממשלת ישראל לקחה על עצמה היום משימה היסטורית של הפרחתו והחזרתו לימי תפארתו של נהר הירדן הדרומי, אוצר טבע מרהיב אשר שזור בהיסטוריה של האזור. באמצעות הכלים שאושרו בהחלטת הממשלה, נזרים מים וחיים לנהר שיחזור להיות מוקד משיכה לאורך כל ימות השנה, לבני האדם ולבעלי החיים. הירדן הוא משאב אזורי שהדרך לשקמו חייבת לעבור גם בדיאלוג ובשיתוף פעולה עם ממלכת ירדן. המשרד לשיתוף פעולה אזורי יפעל מול עמיתינו הירדנים בכדי לקדם את שיתופי הפעולה שיחזירו את נהר הירדן הדרומי להיות מוקד תיירותי, חקלאי וקהילתי, שיביא ברכה לאזור כולו".

שרת האנרגיה, קארין אלהרר: "מים הם חיים ואלו שיוזרמו אל הירדן הדרומי יבטיחו את החקלאות בת הקיימא, התיירות ושגשוג החיים ביישובים שלאורכו. אני גאה להביא לאישור הממשלה את ההחלטה שתפסיק את הזרמת השפכים לנהר הירדן ותחליפם בהזרמת מי כנרת באופן שיבטיח את שיקומו של הירדן הדרומי ויחזק את את המרחב הכפרי דרך עידוד החקלאות ושמירה על המרחבים הפתוחים. מודה לרשות המים על העבודה המקצועית הרצינית שנעשתה על מנת לאפשר את אישורה של התכנית החשובה הזו שתחזיר את עטרה ליושנה ותהפוך את הירדן, פעם נוספת, לאבן שואבת של החיים באזור".

יחזקאל ליפשיץ, מנהל רשות המים: "החלטת הממשלה היא צעד ראשון בדרך לשיקום אחד מאתרי המורשת היפים והחשובים בארץ. שיקום הירדן הדרומי יאפשר את הפיכתו של האזור למוקד תיירותי ותעסוקתי. מהלך זה הוא חלק ממדיניות רחבה של רשות המים לאספקה בת קיימא של מים לטבע גם בעידן של שינויי אקלים".