בין כפר תבור לכדורי: סיפור הצלחה חוצה הקהילות של נחל השבעה המשוקם

פייסבוק

אחרי פינוי 100 משאיות אשפה, עבודות פיתוח ופעולות חינוך וקהילה שבוצעו במשך ארבע שנים בפרויקט שיקום נחל השבעה – נחנך מקטע חדש המסתיים בנחל קשת. אורכו של השביל 3 ק"מ והוא שזור לאורך הנחל מכפר תבור, דרך שיבלי ועד לכפר הנוער החקלאי כדורי

נחנך שביל חדש בין נחל השבעה – ואדי אל מידי לבין נחל קשת שבאגן התבור: הפרויקט בוצע בהובלת הרשויות המקומיות הגליל התחתון, כפר תבור ושיבלי אום אל ג'אנם, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, כפר הנוער החקלאי כדורי, תאגיד "מיאהקום" (תאגיד המים והביוב של כפרי הגליל התחתון) ורשות מקרקעי ישראל – הקרן לשמירה על שטחים פתוחים.
המקטע החדש, שאורכו כ-800 מטר בוצע בהתחשבות בערכים אקולוגיים ייחודיים למקום אשר נשארו "טבע פראי", והוא מתחבר ומשלים את השביל המלא, שאורכו הכולל כ-3 ק"מ לרבות פינות ישיבה ופרגולת הצללה. המקטע יוצר חיבור בין קהילות כפר תבור, שיבלי וכפר הנוער החקלאי כדורי, דרך נחל השבעה ועד לנחל קשת.

ניצן פלג, ראש המועצה האזורית גליל תחתון, אמר כי: "שיקום הנחל וחיבור הקהילות משרת את כולנו ונעשה מאמץ יחד לשמור עליו. אנחנו נמצאים לפני פיתוח אזור פנאי בסמוך לנחל, כך שייווצר כאן אזור תיירותי. זה פלא של טבע. אני מודה על החיבורים והיוזמות, רשות הניקוז מבצעת בשטח פעילות שהיא מעבר לעבודה סטנדרטית של טיפול בניקוז".

שאוכאת שיבלי, מנכ"ל המועצה המקומית שיבלי אום אל ג'אנם, אמר: "צריך אופטימיות כדי לראות איך אנחנו חיים יחד כשכנים ועם הרבה אהבה, לטבע ולמקום. ההצלחה של השיקום היא בזכות החיבור והשיתוף של התלמידים והילדים, שבאים לכאן ומטפחים את המקום וזה מחמם את הלב".

עו"ד סלאח נסאר, מנכ"ל מיאהקום, מסר כי: "אנו מברכים על השותפות עם רשות הניקוז ונחלים ירדן דרומי ועם כל הגורמים הפועלים לשיפור איכות חיי התושבים באזור גליל מזרחי, נמשיך להירתם לשותפות בין הגורמים הפועלים באזור לרווחת התושבים, וכן לשימור הטבע והסביבה שתורמת רבות לשיפור איכות חיינו".

"מדובר בנחל המהווה חלק בלתי נפרד מהמורשת של היישוב שיבלי ואשר סבל מהזנחה קשה בשנים האחרונות", אומר עובד יבין, מנכ"ל רשות הניקוז, "בזכות שיתופי פעולה וגישת ניהול אגני, הרואה בכלל השותפים למרחב כמשפיעים על עתיד הנחלים והשטחים הפתוחים, הצלחנו יחד להפוך את החצר האחורית שהפך הנחל ברבות השנים לפנינת טבע וקהילה, המחברת בין אוכלוסיות ערביות ויהודיות המתגוררות בסביבתו".
יבין הודה לצוות רשות הניקוז, ואמר באירוע כי: "זהו תהליך של שנים ועבודה קשה, שבהן פיתחנו תפיסה ניהולית לצד ביצוע. בתוך כך, אנחנו פועלים לגייס קרנות ושותפים להמשך טיפוח המקום ומעורבות חברתית. הסיפור של הנחל הוא יצירת אקוסיסטם, מערכת שיודעת לתפקד גם בפיתוח וגם בטיפוח, תוך חיבור גורמי חינוך, תשתית ועוד. חלק מהאחריות האזורית היא להסתכל על המכלול, לבנות אותו בשלבים, דבר שמאפשר שלביות גם ביצירת מחויבות קהילתית ומשם – הצלחה גוררת הצלחה. לכן גם ייצרנו מרחבי למידה, זה חותם שאנחנו משאירים לקהילה. שיקום נחל הוא שלם הגדול מסך חלקיו, אני מודה לכל השותפים הרבים להצלחה".

שירי פירדמן, מנהלת תחום קהילה וחינוך ברשות הניקוז, מספרת כי: "בפרויקט ייחודי זה הנוער שותף כבר משלבי התכנון בחזון הנחל ותוכניות הפיתוח, ומביע צרכים ורצונות שהמתכננים משלבים לפי ההתאמה. בני נוער משיבלי, כפר תבור וכדורי שהיו שותפים בתוכניות ורואים את הפיתוח נרקם מול עיניהם – מפתחים תחושת שייכות ואחריות רבה אל הנחל וסביבתו ומשתלבים בהמשך בפעילות עשיה למען המקום, שמירה וטיפוח שלו והדרכה חוויתית של ילדי הישובים בנחל. באמצעות תוכנית 'שומרי הנחל' תלמידים נחשפים לנחל וערכיו, הטבע והסביבה ונוצר חיבור ומחויבות של הילדים, הנוער והמשפחות לשמור על טיפוח המקום. שיתופי הפעולה עם מנהלי בתי הספר, המתנ"סים, יחידות הנוער וראשי היישובים מייצרים מארג של חיים שלמים סביב הנחל – שמחזק את החיבורים הקהילתיים".

סיפורו של שיקום נחל השבעה

נחל השבעה – ואדי אל-מידי שבגליל התחתון נוקה, שוקם, עבר הנגשה והוא מתקדם באמצעות פיתוח מקטעים נוספים. במסגרת העבודות, שהחלו ביוני 2018, הושק שלב א' במימון רמ"י, מצומת עין זעטוטא לכיוון כדורי. בתוך כך, בוצעו ניקיון פסולות מהנחל (מעל 100 משאיות אשפה), שיקום הנחל והסדרתו, שכללה את הרחבת הנחל, אדריכלות נופית, סיכרונים ומפלונים, תוך שמירה על חתך ניקוזי של הנחל, על מנת לנתב את זרימת מי הגשמים למופע של נחל. כמו כן, בוצע לאורך הנחל שביל בטון מונגש ופינות ישיבה ופיקניק מונגשות.
בתוך כך, לפני כשנתיים חנכו השותפים מקטע נוסף של כ- 1 ק"מ נוסף לכיוון כביש מספר 65, במימון המשרד להגנת הסביבה, אשר כלל ביצוע עבודות ניקיון והסדרת הנחל, שבילי הליכה, גישרון לחציית הנחל, פינות ישיבה ועוד. עוד במסגרת העבודות לחיבור קהילות האזור לנחל, נחנך לפני כשנה שביל המחבר את כפר תבור אל נחל השבעה דרך ערוץ קסום שאומץ על ידי נוער כפר תבור. זהו המקטע השלישי שנחנך.

הנחל זורם בעונת הגשמים והוא נמצא בשטחי קק"ל, אשר התגייסה אף היא לסייע בהסדרתו. תכנון שלב א':" ליגמ פרויקטים סביבתיים". תכנון שלב ב': ערן געש- משרד "ערן געש אדריכלות נוף ותכנון סביבתי". תכנון שלב ג: זק רייכל אדריכלים.

סיפור המסלול נחל השבעה

נחל השבעה (ואדי אַלְמִידִי) מתחיל את דרכו במזרח הרי נצרת. הנחל יורד לעבר קיבוץ בית קשת, עובר בין בית ספר כדורי לשיבלי ומתחבר לנחל תבור מדרום לצומת גזית. שמו העברי של הנחל מנציח את שמם של שבעה לוחמי פלמ"ח שנהרגו בנחל במלחמת העצמאות.
בנחל, שאורכו כשמונה ק"מ, מתקיימת בחורף זרימה שיטפונית מהרי נצרת ובהמשך השנה זרימה שמקורה במעיינותיו ובמעיינות יובליו – נחל קשת ונחל אזנות. ערוץ הנחל נשמר טבעי במורדות ההרים, אך במהלכו בשטחים החקלאיים הוסדר לתעלה ששינתה את אופיו הטבעי לחלוטין.
נחל תבור ויובליו הם מסדרון אקולוגי חשוב המקשר את בקעת הירדן עם הגליל התחתון. ביוזמת המועצות המקומיות שיבלי אום אל ג'אנם ובתמיכת המועצה האזורית הגליל התחתון וכפר תבור, זוכה נחל השבעה לשיקום סביבתי הכולל הסרת מפגעים, השבת המופע והצמחייה הטבעיים שלו ופיתוחו לפארק – מקום מפגש לתושבי הסביבה ולקיום אירועי תרבות וספורט.
השביל יוצא מסוף רח' תבור בשכונת אלונים בכפר תבור, שלט עץ המורה על השביל מסמן את תחילתו. מכאן יורד ערוץ קסום לנחל השבעה (ואדי אל מידי), שם נפגוש בשביל בטון לאורך הנחל כולו. בהמשך הדרך גשרון עץ המוביל לפרגולה ושלט הסבר. חזרה לדרך תוביל עד לדרך החוצה מהכפר שיבלי, כשאנו צועדים למרגלותיו כל הדרך. נחצה את הדרך ונמשיך על שביל הבטון, ונפגוש שלטי הסבר על בעלי החיים בנחל, שיצרו תלמידי שיבלי וכדורי מפסיפס. בהמשך גשרון עץ נוסף המוביל לפינת פיקניק מוצלת.
כשנחזור לשביל – הוא יהפוך לשביל חצץ כבוש (מחלוטה) המתפתל לצד הנחל בינות לעצים ולצמחייה העשירה שהנחל מזמן. השביל ימשיך במעלה הערוץ עד המפגש עם נחל קשת ולאורכו, שביל מוצל עם מגוון פינות ישיבה שממשיך ועולה עד למרגלות כפר הנוער החקלאי כדורי, שם נגיע לשלט פסיפס ולפרגולה – כיתת חוץ המשמשת את כדורי. לאורך השביל יש פינות ישיבה וחניונים וביניהם מקומות שטיפחו ילדי הסביבה, המאמצים את הנחל. אורכו הכולל של השביל, כולל הקטע בנחל קשת, הוא כ-3 ק"מ.

חניון נחל קשת: https://www.google.com/maps?q=32.6994505,35.4090846&z=17&hl=he

לינק למפת מסלול נחל קשת