שיתוף פעולה מרגש: ילדי כפר כמא ועמק המעיינות אימצו יחדיו את אתר עין קאזאן ויפעלו לטיפוחו


לאחר ביצוע עבודות שיקום ותחזוקה במעיין, הוא נמסר השבוע בטקס מרגש, בהשתתפות כ- 300 ילדי מועצה מקומית כפר כמא ומועצה אזורית עמק המעיינות, לניהולה ואחזקתה של כפר כמא- יוזמת ומובילת תכנית השיקום. ילדי עמק המעיינות וכפר כמא בירכו זה את זה והתחייבו לשמור ולטפח את האתר

מסירת מעיין עין קאזאן לידי המועצה המקומית כפר כמא: בטקס מרגש שנערך היום (11.2), העבירה רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי את ניהול ותחזוקת מעיין עין קאזאן לידי הרשות המקומית, זאת לאחר שהמקום עבר שיקום ותוחזק במשך השנה הראשונה על ידי רשות הניקוז. בשיתוף פעולה יוצא דופן בין המועצה האזורית עמק המעיינות ומועצה המקומית כפר כמא, החליטו השתיים לקחת על עצמן את טיפוח האתר, זאת במסגרת תכנית "שומרי הנחל וההר" של רשות הניקוז, שבו שותפים תלמידי שתי המועצות.
התכנית לפיתוח המעיין ושיקומו יצאה לביצוע בשנת 2017, ביוזמה והובלת מועצה מקומית כפר כמא, בראשות מר זכריה נאפסו ראש המועצה, בשיתוף רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ובמימון משרד החקלאות ופיתוח הכפר. במסגרת העבודות בוצעה הסדרת הבאר, שעד אז היוותה מפגע בטיחותי וכיום מהווה מקור מים טבעי מסודר ובטוח וכן, שוקמה סביבת המעיין לרווחת הקהל. בתוך כך, הוקמו פרגולות להצללה, בוצעו שבילי הליכה, פינות ישיבה ושילוט.

כחלק מההכנות לאירוע המסירה ולטקס החגיגי, המבשר על תחילתו של שיתוף הפעולה, נפגשו לפני כשבוע תלמידי שכבה ט' מחטיבת הביניים אדיגה מכפר כמא עם תלמידי שכבת ט' מבית הספר גאון הירדן- דרכא של עמק המעיינות, להכרות והכנה משותפת של פעילויות, אותן הם העבירו היום לתלמידי בתי הספר היסודיים רימון מעמק המעיינות ותינאל מכפר כמא. את הפעילות הובילו ורד בנדיקט מגאון הירדן, נטאשה אברג מכפר כמא ושירי פירדמן מרשות הניקוז, אשר סיפרו כי: "הפער הגדול שנראה בהתחלה התמוסס מהר מאוד ושני הצדדים גילו כמה רב הדומה ביניהם. לאחר משחקי הכרות עברו למשחקי חוץ חווייתיים כששבירת הקרח הסופית היתה במשחק כדור עף ספונטני מהנה. הצדדים הביעו רצון להמשך שיתופי פעולה".

היום, במעמד האירוע שלו חיכו כולם בכיליון עיניים, נפגשו שנית ילדי חטיבות הביניים, כשהם מדריכים את ילדי היסודי, משתי המועצות. במהלך האירוע הפליאו ילדי כפר כמא בריקודים צ'רקסיים יפיפיים, כאשר בנות בית הספר רימון הרשימו בריקוד לצלילי השיר "ברוש לבדו". הרגע המרגש ביותר נרשם כאשר נציגי הילדים של תכנית "שומרי הנחל וההר" מבית הספר רימון ותינאל, בירכו זה את זה וסיפרו על המעיינות והנחלים שהם מאמצים. הילדים ביקשו להפיץ את בשורת הנחל באמצעות סיור משותף שיערך בין מקורות המים בכפר. את האירוע החגיגי ארגנה נוהא שוגן, מנהלת אגף החינוך במועצה המקומית כפר כמא.

ראש המועצה המקומית כפר כמא זכריה נאפסו, אמר כי:" התחלנו תהליך של שותפות עם עמק המעיינות והיום הזה הוא תחילתם של מפגשי הכרות ודעת משותפים, כאשר ילדים יהודים וצרקסים לומדים להכיר אחד את השני. שמחנו לראות את קשרי חברות שנוצרו בין הילדים במפגש והם מסמלים את הצלחת הפרויקט והעשייה המשותפת".

ראש המועצה האזורית עמק המעיינות, יורם קרין, מסר כי: "אני גאה ונרגש משיתוף הפעולה של תלמידי העמק עם תלמידי כפר כמא. יצרנו קשרי חברות ושותפות טובים עם כפר כמא, והחיבור והקשר בין התלמידים והקהילות הוא חשוב ומיוחד לכולנו. תודה לרשות ניקוז ירדן דרומי על החיבור ועל פיתוח עין קאזאן. נמשיך ונעמיק את הקשרים בין הקהילות".

מנכ"ל רשות הניקוז, עובד יבין מסר כי: "שיתוף הפעולה עם הרשות המקומית כפר כמא והתושבים, הוא שעומד בבסיס הצלחת הפרויקט. הפכנו את עין קאזאן יחד לפנינת טבע, שהוחזרה לידי התושבים ואין לי ספק שהם ישמרו עליה מטופחת ונקייה. אני גאה בצוות שלנו וביכולת לייצר שיתופי פעולה עם כפר כמא ועמק המעיינות, שלקחו על עצמן להיות שותפות בטיפוח הנחל, ובכך גם בטיפוח החיים המשותפים".

"עין קאזאן" הינו מעיין הנמצא בשטח חקלאי של כפר כמא, בסמוך לכביש 65 ומוכר גם כ"עין חייזר". המעיין התגלה על ידי הרועים הצ'רקסים, אשר חיפשו מקורות מים לעדריהם באזור זה. מי המעיין נתפסים בצינור ומולכים אל בריכת בטון מקורה, בעלת מבנה טיפוסי לבורות המים הצ'רקסים – מבנה הדומה לחדר בצורת קובייה ומעליו קובייה קטנה נוספת עם מכסה מברזל לסגירת הפתח ושמירה על המים. לבור זה בנו פתח ממנו זורמים המים אל שוקת, אשר שימשה במשך שנים להשקיית עדרי תושבי כפר כמא.

הציבור מוזמן להנות מפנינת החן. הכניסה חופשית. הכניסה אל האתר הינה מכפר כמא בלבד.

עין קאזאן
בתמונות: מפגש ההכנה של תלמידי חטיבות הביניים והאירוע החגיגי שנערך היום