שביל בין הגשרים בנחל חרוד: גשרים עתיקים וטחנות קמח קדומות על המים

יש טיולים שהחורף הולם אותם יותר מכל. נחל חרוד מציע לכם טיול קליל בין גשרים, שרידים טחנות קמח קדומות, מים זורמים וגם כמה הפתעות לא מוכרות על הדרך

מאת: רחל אשכול ואייל שפירא, באדיבות רט"ג בשיתוף רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

שני שיאים מרשימים יש לטיול הקליל הזה. הראשון הוא נחל איתן שבימי החורף זורם בשצף קצף, והשני הוא קניון הבזלת, שבימי החורף יגרום גם לציניקנים גמורים לפלוט את ה"וואו" ההכרחי. ובין שני השיאים הללו, ממתין לכם שביל טיול מהנה, גדוש בשרידים מן העבר ובמים זורמים, באדיבותו של נחל חרוד. וגשרים, כבר אמרנו?
ועוד כדאי לדעת כי במסלול קצר זה, ממתינים לכם שרידים של לא פחות מארבע טחנות קמח קדומות, מתוך כ-30 טחנות הפזורות לאורכו של נחל חרוד.
נקודת מוצא: "שביל בין הגשרים" חניון דרך נוף נחל חרוד, בית שאן, בסמוך לגשר התורכי-רומי בצד המזרחי של כביש 7078.
נקודת סיום: קניון הבזלת על כביש 90

תיאור המסלול
מהחניון על כביש 7078 יורדים מזרחה אל נחל חרוד. רצוי להגיע בחורף או בתחילת האביב אז המראה וגם הסאונד יהיו מפעימים. בגדות תבחינו בצמחים כקנה, אשל, סמר ואחרים, הצומחים בבתי גידול לחים ומשמשים כמחסה ובית למגוון בעלי חיים לאורך הנחל.
למשפחות שרוצות להתחיל בפיקניק ניתן לעבור במעבר רגלי מתחת לכביש 7078 אל הצד המערבי של כביש שם מחכה לכם "פארק בית שאן נחל חרוד", הכולל גן שעשועים, שבילים, גשרים ופרגולות ושולחנות ישיבה לרווחת הציבור.
בסיום הפיקניק נחזור חזרה לציידו המזרחי של הכביש, לידכם ניצב לו גשר רומי עתיק ששימש את תושבי האזור בתקופה הרומית, בעת שהם נכנסו בשער "שער קיסריה", אל עיר העתיקה סקיתופוליס, היא בית שאן. שער זה קרוי על שם הדרך שיצאה מליגיו (מגידו) וקיסריה.
גשר אבני בזלת טורקי שנבנה בשנת 1877 בנוי על יסודות הגשר הרומי. מהגשר הובילה דרך רומית אל שער העיר וממנה אל העיר סקיתופוליס. תוכלו להבחין בשרידי הדרך בזכות אריחי בזלת הצמודים לגדה המזרחית של הגשר. לחדי המבט: אתם מוזמנים לחפש בין אבני הגשר הטורקי את האבן הלבנה המנציחה את השליט המפורסם ט'אהר אל עומר, ששלט באזור גליל תחתון במאה 18. האבן הלבנה ממוקמת אחר כבוד במרכז הגשר, על הקיר המערבי, והיא משובצת בין אבני הבזלת הבונות את הגשר.
בימי קדם, העיר ניצלה את הקרקעות הפוריות ושפע המים שמסביבה, את האקלים הנוח לחקלאות ואת מיקומה הגיאוגרפי כצומת דרכים חשוב מאין כמותו. למעשה, בני אדם קבעו בתל בית שאן את ביתם כבר באלף החמישי לפני הספירה.
ההליכה מתחילה בגדה הצפונית של הנחל במקטע מטופח ויפהפה של נחל חרוד המכונה "שביל בן הגשרים", שביל סלול המנגיש את הנחל לציבור במסגרת פיתוח שבוצע על ידי רשות ניקוז ירדן דרומי ורשות הטבע והגנים, בשת"פ עם עיריית בית שאן ומ.א עמק המעיינות. השביל יוביל אתכם לחלק התחתון של נחל חרוד. מיד בתחילת מקטע זה, תפגשו טחנת קמח כפולת-ארובות מהתקופה הביזנטית ("תחנת התאומים", הקרויה כך בזכות שתי ארובות מים "תאומות" המצויות במרכזה) ומעט אחריה טחנה נוספת. כל אלו מעידים שהנחל היווה עורק חיים מרכזי באזור והמים שימשו להנעת אבני ריחיים ולטחינת קמח לרווחתם של תושבי המרחב. כמובן, הימצאותן של 30 טחנות בנחל שאורכו כ 32 ק"מ, מעידה על זרימתו השופעת.
ממשיכים בהליכה לאורכו של נחל חרוד. כאן לא תוכלו להתעלם מהעובדה שהמים אינם צלולים, נחל חרוד ניקז במשך שנים רבות את מי השיטפונות יחד עם מים מהשטחים הפתוחים וברכות הדגים אל הירדן. כיום, בתהליך ארוך פועלים גורמים רבים לטובת החזרת מים נקיים לנחל.
לאחר מעט יותר מקילומטר מהגשר הרומי, לאחר שחצינו את הנחל אל הגדה הדרומית, מגיעים לשלט צהוב של שביל עמק המעיינות. אורכו של שביל זה, המסומן לבן-כתום-לבן (שביל מקומי), הוא 140 קילומטרים, והוא מקיף את שטח המועצה האזורית עמק המעיינות. זה הזמן להבטיח לעצמכם, שיום אחד תצעדו בו לכל אורכו. הטיול של היום הוא רק "דוגמית" שובת לב.
מכאן יורדים מסימון השבילים הכתום וממשיכים ישר במורד הנחל. מדרום לכם מתנשא תל בית שאן, הכולל 20 שכבות ישוב, שהעתיקות שבהן בנות 5,000 שנה. בהמשך הדרך עוברים את "הגשר הרומי הקטוע", שהיווה שער הכניסה הצפוני לעיר סקיתופוליס (בית שאן). הגשר נשען על קמרונות אדירים. הוא מתנשא לגובה של 14 מטר מעל הנחל, ואורכו כ-37 מטרים. מהגשר יצאה דרך שהובילה אל "שער דמשק" ששרידיו נמצאים בראש המדרון שמצפון לגשר. הגשר קרס ברעידת האדמה העזה שהתרחשה בשנת 749 לספרה. לאורך הדרך שרידים קדומים, ומומלץ גם להביט על המדרון שמצפון לכם, בו נראים פתחיהן של עשרות מערות קבורה מתקופת הברונזה.
מיד לאחר הגשר, השביל שעליו אתם פוסעים בגדה הדרומית מתחלף לשביל בטון אשר מוביל אתכם להליכה ממש קרוב למים המפכפכים, לצד עצי שיזף ואקליפטוסים המצלים על הצועדים ומנעימים את ההליכה.
זה הזמן להסתכל אל הגדות של הנחל ולראות את נטף הנחלים (טרוורטין). הטרוורטין נוצר כמשקע סלע גיר, לרוב משקיעת סידן מומס ממי נביעות הנקווים בזרימה נמוכה בשילוב עם התאדות מהירה של מים. בתוך הסלע ניתן לגלות מאובנים של קנים ושורשים של צמחים שגדלו סמוך לנביעה.
גשר הולכי רגל נוסף יחזיר אותכם לגדה הצפונית של הנחל עד העלייה למבואה המזרחית לנחל חרוד – אתר שהיה תחנת מעבר לפסולת והפך לאתר קולט קהל. כאן תוכלו להנות מציורי הקיר המקשטים את קיר הבטון, עליהם ציירו בני נוער מעמק המעיינות ובית שאן ציורים ברוח העיר והעמק בהובלת האומן יואב דסה.
מולכם נמתח כביש 90, העובר על גשר נוסף מהתקופה העותומנית. יורדים חזרה לשביל ועוברים את כביש 90 במעבר תחתי וממשיכים מזרחה אל "קניון הבזלת", המהווה קינוח ראוי לטיול.
המסלול לצד קניון הבזלת נמתח לאורך כ-250 מטרים, אך כל צעד בו יפתיע אתכם עם מראות טבע, במיוחד בעונת החורף והאביב. תצפיות מעניינות אל אחד מחלקיו היותר מרשימים של נחל חרוד, במקום שבו הוא הופך להיות גועש במיוחד בעונת החורף. לאחר ימים גשומים, המראות עוצרי נשימה, ונקודת התצפית הטובה מכל נערכת מראש גשר ברזל גבוה, שניצב מעל הנחל. באזור מצויים שולחנות ונקודות צל, ומומלץ לקנח את הטיול בפיקניק, אל מול תצפית נפלאה לעבר הרי גלעד.
לאחר שחוברים לרכב האיסוף, יותר ממומלץ לבקר בגן לאומי בית שאן (כניסה בתשלום, חינם למנויי מטמון). מדובר באחד ממתחמי הארכיאולוגיה המעניינים בארץ, הן בזכות הסיפורים ההיסטוריים המלווים אותו והן בזכות השרידים המפוארים שנותרו בו, בהם תיאטרון רומי, בית מרחץ, מקדש רומי, קרדו משוחזר (רחוב פלדיוס), מתחם פולחני ועוד.

איך להגיע?
מחניון על כביש 7078 בכניסה הצפון-מערבית לעיר בית שאן יורדים לחניה מסודרת מזרחית לכביש, בסמוך לגשר התורכי-רומי, "שביל בין הגשרים".
לנקודת הסיום בקניון הבזלת: מבית שאן נוסעים בכביש 71 עד לכיכר שמחבר לכביש 90, פונים בכיכר ימינה ומיד בצומת שמאלה ושוב שמאלה, לפי השילוט לקניון הבזלת.

הערות
רוב המסלול מוצל, המים אינם מיועדים לרחצה.

המידע הנמסר כאן הוא בגדר המלצה לטיול בלבד. השימוש במידע הוא באחריות המטייל ועל דעתו בלבד. מומלץ לבדוק לפני כל טיול את תחזית מזג האוויר ואת המבזקים באתר רשות הטבע והגנים, ניתן ליצור קשר עם המוקד הטלפוני בכל יום עד השעה 16:00 בטלפון 3639*.