נחל השבעה עבר שיקום והנגשה לנכים


רשות מקרקעי ישראל, מועצה מקומית שיבלי-אום אל גנם ורשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, ביצעו עבודות שיקום והנגשה לנכים בנחל השבעה, לרבות נגישות לפינות ישיבה. עם סיום העבודות הצטרפו ילדי שיבלי, לתכנית "שומרי הנחל וההר" והם פועלים לטפח את האתר

נחל השבעה (ואדי אל-מידי), שוקם, עבר הנגשה לנכים ועם סיום העבודות החלו ילדי שיבלי להשתתף בפעילות שטח והסברה להכרת הנחל ושימורו, במטרה לחבר אותם לחשיבות השמירה על ערכי הטבע, כ"שומרי הנחל".

העבודות לשיקום נחל השבעה החלו ביוני 2018 והסתיימו לפני כשבוע, עם הצבת שילוט וסימוני הנגשה לנכים. במסגרת העבודות בוצע ניקיון פסולות מהנחל (מעל 100 משאיות אשפה), שיקום הנחל והסדרתו- הרחבת הנחל, אדריכלות נופית, סיכרונים ומפלונים, תוך כדי שמירה על חתך ניקוזי של הנחל, על מנת לנתב את זרימת מי הגשמים למופע של נחל. כמו כן, בוצע לאורך הנחל שביל בטון מונגש לנכים ופינות ישיבה ופיקניק מונגשות. מקטע הנחל שבוצע כשלב ראשון, מתפרס על פני 800 מ' מצומת עין זעטותא לכיוון כדורי והוא נמצא בהליכי ביצוע לקראת שני מקטעים נוספים לכיוון כביש 65, ובסך הכל מדובר בכ- 3 ק"מ.
הנגשת נחל השבעה
בשנה שעברה, לפני תחילת העבודות השתלבו תלמידי תיכון משיבלי ואום אל ג'אנם בלמידה על הנחל ועל חשיבות הניקיון שבו, והובילו פעילות נטיעות משותפת לגני הילדים מכפר תבור ושיבלי באזור שהיה אתר פסולת. הנערים היו שותפים בתהליך התכנון של הנחל ובכך התחזקה בהם תחושת השייכות אל הנחל. עם סיום העבודות, התגבר החיבור בין הקהילה לנחל והמועצה נכנסה לתוכנית "שומרי הנחל וההר", בהובלת רשות הטבע והגנים ורשות הניקוז, במטרה לייצר תחושת שייכות בין הנחל המשוקם לתושבי המועצה. תמר שובל, מדריכת רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, מספרת כי: "שומרי הנחל וההר, בשיתוף רשות הניקוז ורשות הטבע והגנים, יצאו לפעילות חפש את המטמון בנחל, בעקבות החיי והצומח. הקבוצה כוללת את כיתות ד'-ז', אשר לקחו על עצמם להיות שותפים לתהליך. בנוסף, הילדים משתתפים בפעילות שבועית שוטפת. הפרויקט התחיל השנה, לאחר שבשנה שעברה ערכנו הכנה למד"צים- כולם נערות ונערים משיבלי. המטרה היא לחבר בין הילדים לנחל השבעה ולהר תבור וליצור מחוייבות של הילדים, ההורים והתושבים לשמור על הנחל".
מרים שיבלי, רכזת נוער "מנהיגות צעירה", במועצת שיבלי- אום אל-גנם, אמרה כי: "הילדים נהנו מאוד מהפעילות, הם לא רצו לחזור לכפר. אין מקום כזה בכפר, יש מתנ"ס ומגרשים אבל לא שטח פתוח כמו הנחל, שמאפשר להם להתחבר לטבע וליהנות מהמרחבים. הילדים לומדים לשמור על הנחל, ואנחנו מעבירים להם הדרכות שוטפות במסגרת פעילות תנועת הנוער בכל יום שלישי".

מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, עובד יבין, מסר כי: "רשות הניקוז עומדת בפני אתגרים רבים לשימור ושיקום תשתיות ניקוז, פיתוח נחלים, טיפול במשק המים ועוד. שיתופי הפעולה בין הרשויות מאפשרים לנו לתת את הפתרונות הטובים ביותר, להחזיר את המים לנחלים ובכך גם לשמר את החקלאות ואת אדמות המדינה. תודתי לרמ"י, למועצה, למשרד להגנת הסביבה ולרט"ג, שהופכים ביחד את נחל השבעה לנכס יקר ערך".