מינהלת שטחים פתוחים עמק המעיינות – בית שאן

ועדה

מליאת המינהלת, שבה שותפים כלל הגופים הפועלים במרחב, התכנסה לדיון על התקדמות תוכניות לפיתוח ושיקום המרחב, בהן תוכנית האב למרחב האקווטי

מליאת מינהלת שטחים פתוחים עמק המעיינות – בית שאן התכנסה היום (4.8), כשנה בלבד מיום ישיבת מליאת הפתיחה, ודנה בתוכנית שכבר בוצעו ואשר נמצאות לקראת ביצוע וכן, בהשלכות החלטת הממשלה לאשר את הצעת המחליטים לפיתוח ושיקום הירדן הדרומי. בשנה החולפת התכנסו צוותי המינהלת לקידום משותף של התוכניות במרחב, וקיימו שולחנות עגולים בהשתתפות נציגי כלל הגופים, בתחומי תפעול, קהילה, תכנון ועוד.
שטח
יורם קרין, ראש המועצה האזורית עמק המעיינות ויו"ר רשות הניקוז, פתח ואמר כי: "התכנסנו סביב שולחן של שותפים, שזהו חלק מתהליך אזורי של שותפות אגנית יחד עם בית שאן, בשיתוף כל השחקנים במרחב. זו הדרך הטובה ביותר לנהל את המרחב גם לטובת הטבע, הסביבה ומניעת שיטפונות וגם לטובת הפיתוח הכלכלי והקהילתי. מטרת הפרויקטים היא לשפר את איכות החיים של התושבים והישובים ואנו מברכים על זה.
"מעבר לתוכניות הפיתוח, נצטרך לייצר כלים שחסרים כיום לניהול השטחים הפתוחים ולתת מענה לסוגיות ניקיון, בטיחות, ביטחון, פיקוח, אכיפה, חקיקה ועוד, על מנת לשמור על הפיתוח לאורך זמן לטובת התושבים והמבקרים".

חזי חרוב, ממלא מקום ראש עיריית בית שאן, אמר כי: "אנחנו רואים תהליך ממשי שמתרחש, במסגרת השותפות האמיתית עם עמק המעיינות ורשות הניקוז. אנחנו רוצים לראות יותר כלים עולים לשטח ואת החזון מתגשם אל מול עיננו".
שטחים פתוחים
עובד יבין, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, התייחס להחלטת הממשלה לאשר את הצעת המחליטים לפיתוח וישקום נהר הירדן הדרומי, ואמר כי: "נקודות מבט של שינויי אקלים יכול לפתוח הזדמנויות רבות למרחב, כולל כלכלה אזורית, אנרגיות מתחדשות, ועוד. הצעת המחליטים מתייחסת למים, ניטור ושיקוף איכות המים, היא מקדמת מודלים לניהול השטח, מתוך הבנה שרק ניהול משותף יוביל בסופו של יום לתהליכים מיטיבים לאזור. עוגן משמעותי בהחלטה הוא הקמת מרכז למחקר, כנס ולימוד בגשר.
"תפקידנו כעת לגייס את משרדי הממשלה. משרד החוץ והשגריר הישראלי בירדן נמצאים איתנו בקשר, מאחר וזה גבול, הפלטפורמה של שיקום הנהר יכול לעניין בהיבטים רבים נוספים, כגון חקלאות, תיירות וקהילה".

מור דין, מנהלת מחלקת תכנון במטה קק"ל, אמרה כי: "אנחנו מדברים על שחרור טבע למים ושיקום מערכות אקולוגיות, על ניהול המרחב האקווטי, כולל הקמת פארק האקליפטוס בבית שאן, במסגרתו יבוצע שחרור מים ממעניינות במרחב והזרמת המים מהפארק, תוכנית הכוללת גם שיקום אקולוגי ונופי לאורך תעלת שפרינצק.
"בנוסף, מדובר בפרויקטים לפיתוח שבילים, שיקום אקולוגי לאורך עמל קדום, המפלים הלבנים, נחל אבוקה, פיתוח וחיבור טיילת עירונית לשטחים הפתוחים, ועוד. היקף ההשקעה של קק"ל וקרן שטחים פתוחים – רמ"י עומד על כ- 53 מיליון שקל סך הכל, כשאת תהליכי התכנון ביצעה רשות ניקוז ונחלים וירדן דרומי והן אומצו ויביא לשינוי דרמטי.
"כעת צריך לראות איך המינהלת מקדמת פרויקט כזה, תחת שולחנות עגולים וכיצד כל אחד יכול לתרום ולהשתלב.
"בשלב זה בוצעה התקשרות עם חברה מנהלת ומבצעת לפרויקט פארק האקליפטוס, חברה שתבחן את חלופות הבאת המים והוצאתם ומתקדמים הליכי התקשרויות עם יועצים ומתכננים".

בין התוכניות שמקודמות על ידי רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ועומדות בבסיס פעילות המינהלת, יש לציין את תוכנית המים למרחב האקווטי ותוכנית האב לירדן הדרומי, שיקום נחל עמל קדום במסגרת תוכנית המים לנחל חרוד, יצירת אשכול מדגה אקולוגי, ועוד -במסגרתן כבר החלו לצאת לפועל תוכניות רבות.

בישיבת המליאה השתתפו נציגי עיריית בית שאן, עמק המעיינות, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, רט"ג, משרד החקלאות, קק"ל, החברה להגנת הטבע, המשרד להגנת הסביבה, המועצה לשימור אתרים, רשות העתיקות ואשכול כנרת עמקים.