יחד שומרים על פארק נקי

פייסבוק

מטיילים ומבקרים רבים מילאו את אתרי התיירות בעמק המעיינות לאורך כל ימות החג, ובפארק המעיינות יצאו במיזם הסברה מיוחד להגברת מודעות השמירה על ניקיון הטבע והשטחים הפתוחים, שבו בעלי החיים – דיירי הקבע בפארק, לוקחים את הנושא לידיים ו"מדברים" עם הקהל בכל רחבי הפארק, תחת הכותרת: "יחד שומרים על פארק נקי."

פארק המעיינות הוא שטח פתוח שנחל הקיבוצים זורם בו יחד עם עוד שלושה מעיינות (עין שוקק, עין מודע, עין מגדל) פופולאריים במיוחד. בשנה האחרונה לאור מגבלות הקורונה, הוכפל מספר המבקרים בפארק המגיעים להנות מהטבע, מהמעיינות, ומהשבילים לכל אורכו. יחד עם מספר המבקרים הגדל אפשר לראות עלייה גדולה בכמות האשפה הנאספת בפארק, יחד עם שאריות מזון רבות שמשאירים המטיילים שמגיעים לפיקניק ולשהות ארוכה יותר בפארק.
שאריות המזון והאשפה מפוזרים בשטח על ידי בעלי החיים המחפשים מזון קל וזמין, מה שלעיתים מהווה עבורם סכנה בריאותית חמורה. כמו כן הרוחות העזות בשעות אחר הצהריים מפזרות אריזות מזון, ניילון ונייר לכל עבר, והדבר מייצר תחושת חוסר נעימות עבור מטיילים בפארק, וסכנה לבעלי החיים הרבים החיים בשטח.

המיזם – "יחד שומרים על פארק נקי" אליו גוייסו איוריו הנפלאים של טוביה קורץ אשר אייר בעלי חיים רבים עבור רשות הטבע והגנים וביניהם את בעלי החיים הנמצאים בשטח הפארק כמו: אנפית הבקר, דרבן, תן זהוב, גירית, שועל וחזיר אשר יחד עם משפטים כמו: "פארק נקי – זה הכי", "גם מלמעלה עדיף לראות פארק נקי" "אל תשכח – האשפה לפח", "עזרו לנו לשמור על פארק נקי" "פארק נקי זה בטבע שלנו", הפכו לשלטים מדברים ברחבי הפארק, ולמתלי הסברה על הרכבים החשמליים אשר עוררו עניין רב בקרב המטיילים. בהמשך "השתלטו" בעלי החיים גם על הרשתות החברתיות של הפארק וגרפו תגובות רבות וחמות.

במהלך כל ימות החג שהו בפארק מדריכי רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי ורשות הטבע והגנים, חילקו שקיות אשפה ודיברו עם המטיילים הרבים, הסבירו את החשיבות שבאיסוף האשפה גם למען שמירת בריאותם של בעלי החיים וגם למען המטיילים הבאים. המדריכים סיפרו שהמבקרים קראו את השלטים החדשים עם הילדים, וציינו לטובה את מגוון בעלי החיים והכיתוב בשלטים המעלים את המודעות לשמירה על הניקיון עם חיוך.
עוד פעלו בשטח במהלך החג מתנדבים אשר דיווחו על כמויות האשפה ביחס לכמות המבקרים – מידע אשר ייאסף ללמידה ראשונית ולבחינת השפעת המיזם על המבקרים.

למיזם שותפים המועצה האזורית עמק המעיינות, רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי, רשות הטבע והגנים ותיירות ניר דוד, אשר רואים במיזם החשוב שהחל בחוה"מ סוכות רק תחילתו של מסע הסברה לשינוי בנושא הניקיון בטבע ובשטחים הפתוחים.